Pienet paahtimot suunnanäyttäjinä

Kahvilakulttuuri Suomessa on muuttunut dramaattisesti viimeisen reilun vuosikymmenen aikana, vaikka kahviloiden historia on lähestulkoon yhtä vanha kuin kahvin tulo Suomeen. Ensimmäinen kahvila perustettiin Turkuun vuonna 1778 – Kaffehus. Turun palon myötä tämä kahvila on valitettavasti tuhoutunut. Vuonna 2010 tehdyn tutkimuksen mukaan suomalaiset juovat kahvia jopa 10 kg henkilöä kohti. Kahvilat ovat olleet ympäri maailmaa sosiaalisen kanssakäymisen keskuksia.

Vaikka suomalaiset ovat maailman kovin kansa juomaan kahvia, niin esimerkiksi parikymmentä vuotta sitten kahviloissa oli tarjolla vain tavallista suodatinkahvia. Nykyään kahviloissa on tarjolla jos jonkinnäköistä erikoiskahvia kuten lattea, cappucinoa, espressoa, ristrettoa ja useita erilaisia teelajeja teen ystäville sekä kaakaoita ja makukahveja. Suomalainen kahvilakulttuuri on siis kovaa vauhtia eurooppalaistunut ja kokenut syvän muutoksen. Kovassa kasvussa ovatkin pienpaahtimot vaikka niiden markkinaosuus onkin vielä hyvin marginaalinen. Pelkästään 2000-luvun aikana on Suomeen tullut yli 20 pienpaahtimoa ja suurin osa niistä sijaitseekin Helsingin seudulla, mistä trendit muutenkin tapansa mukaan leviävät muualle Suomeen. Pienpaahtimot ovatkin samalla tavalla trendikkäitä kuten esimerkiksi lähiruoka ja pienpanimot. Valtaosa näistä pienpaahtimoista on aloittanut viimeisen vuosikymmenen aikana ja näiden toiminta on kasvanut vauhdikkaasti. Tuotanto on voinut lisääntyä jopa kolmanneksen vuosivauhtia. Pienpaahtimoiden suurin kilpailuvaltti on tuoreus, sillä kahvia paahdetaan tilausten mukaan. Näin Internetin kultaisella aikakaudella pienpaahtimoiden nettisivuilta voi myös tehdä tilauksia heidän kahveistaan. Oma kahvila pienpaahtimoille on yleensä enemmän sääntö kuin poikkeus. Pienpaahtimot toimivat tämän lisäksi yleensä eettisesti ja panostavat kahvin alkuperään, josta yhä useampi kuluttaja onkin kiinnostunut. Kuluttajat ovat oppineet, että kahvin alkuperällä on vaikutusta kahvin makuun, sen paahtoasteen lisäksi.

Vaikka markkinaosuus pienpaahtimoilla on vielä marginaalinen, niin ne ovat aivan varmasti kysynnän mukaan kasvamassa lähivuosina. Tämän lisäksi toimijoita tulee aivan varmasti lisää markkinoille. Yrityksen perustaminen on vielä kaiken lisäksi helppoa, sillä se ei vaadi suuria rahoja -paahdin maksaa joitain tuhansia euroja. Pienpaahtimoiden suurin kasvu tapahtuu ravintoloissa ja kahviloissa, jossa pienpaahtimot syövät perinteisen toimijoiden markkinaosuutta. Näiden suosio ja kasvu tulee kasvamaan sitä mukaan kun suomalaiset kuluttajat oppivat juomaan espresso-pohjaisia erikoiskahveja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *